Fantastisk gave til jubileumsutstilling på Stavanger museum

Sparebankstiftelsen SR-Bank gir 1 million kroner til jubileumsutstillingen "Mitt Stavanger". Den åpner på Stavanger museum 20. juni 2024.

Den helt nye byhistoriske utstillingen skal fortelle Stavangers 900 år lange historie, fra 1125 og fram til vår tid – og kanskje peke litt inn i framtiden også?

Stavanger skal ferie Domkirkens og byens 900-årsjubileum i 2025. Jubileumsutstillingen er en viktig del av dette jubileet og åpner allerede sommeren før jubileet blåses i gang.

Takk til viktig bidragsyter

Sparebankstiftelsen SR-Bank har nå gitt 1 million kroner til utstillingen. Tidligere har Sparebankstiftelsen bidratt med 600 000 kroner.

-Gaven fra Sparebankstiftelsen er fantastisk og gjør at utstillingen nå er fullfinansiert, sier administrerende direktør i Museum Stavanger, MUST, Siri Aavitsland.

Prosjektleder Mette Tveit tok imot den rause gaven, overlevert av prosjektleder Erik Løland, på Stavanger museum 28. november.

En tidsreise
Arbeidet med utstillingen har pågått i lang tid allerede. og nå er byggingen i tredje etasje på Stavanger museum godt i gang. I utstillingen vil publikum få oppleve en tidsreise med mennesker og gjenstander som forteller hvordan det har vært å bo i Stavanger gjennom tidene. Hvordan var livet i Stavanger på 1200-tallet? Eller på 1500-tallet? Og hva er viktig for oss som bor her i dag?

Utstillingen vil utforske hva mennesker har vært opptatt av tidligere. Hva har de tenkt på, drømt om, vært redd for, arbeidet med? Hvilke gjenstander var viktige for dem og hvorfor?

Stort team
Prosjektlederne Mette Tveit og Kristoffer H. Endresen har et stort team av museumskolleger og eksterne samarbeidspartnere med seg i arbeidet med utstillingen som kommer til å fylle hele tredje etasje på Stavanger museum, fra 20. juni 2024.

Jubileumsutstillingen er støttet av Inge Steenslands stiftelse, Stavanger 2025 og Kulturdirektoratet, i tillegg til de viktige bidragene fra Sparebankstiftelsen SR-Bank,.