Den Kulturhistoriske Lekeparken

Lek deg gjennom tid

Den Kulturhistoriske lekeparken utenfor Stavanger Museum inviterer til lek og moro, på tvers av både alder og tid. Her kan du prøve deg på 15 spill og leker fra ulike tidsperioder. Noen av lekene kan spores helt tilbake til steinalderen, andre var populære i middelalderen, og noen dateres til 1700-, 1800- og 1900-tallet.
Navn og regler har variert over tid. Kanskje du har lekt noe av dette før, men med litt andre metoder? Det som uansett er felles mellom alle aktivitetene er at de er fra en tid hvor alt gikk saktere enn det gjør nå. En kunne leke hvor som helst, uten å måtte passe seg for biler, eller ta bryet med å organisere seg i en gymsal.
Lekene var like mye for voksne som de var for barn, og ble ofte dratt frem rundt høytider og fest. Målet var å lure hverandre, dumme seg ut, le, og ikke minst å ha det gøy!

Parken er et samarbeid mellom Norsk barnemuseum og Stavanger skolemuseum.

Tilbudet er gratis og passer for alle