1500-1600-tallet
Scroll down for English
Religion og folketro har alltid vært preget av paradokser. Sjelden har dette kommet tydeligere til uttrykk enn i tidsperioden vi nå befinner oss i.
Mellom 1608 og 1664 ble ti kvinner og to menn fra Stavanger dømt for trolldom og hekseri. De ble enten kastet levende på store bål eller halshugd i Bjergsted. Og hele befolkningen måtte møte opp for å se på.
Trolldomssakene foregikk gjerne i nedgangstider, og hadde som oftest utspring i naboforhold. Men prosessene ble styrt og til dels drevet fram av lokale myndigheter og presteskapet, som kunne vise til påbud fra kongen, samtidig som de ble begrunnet i bibelske tekster.
Samtidig med at disse bestialske handlingene utspant seg, ble kirkene utsmykket med de vakreste kunstgjenstander for å hedre Gud og dem med maktposisjoner i byen.
Religionen berørte de fleste sider ved menneskenes liv. Derfor var skiftet fra katolsk til protestantisk tro – det vi kaller reformasjonen – en svært viktig hendelse i denne perioden. Ideene til tyskeren Martin Luther, delte Europa i to: det katolske sør og det protestantiske nord. I 1537 kom reformasjonen til Danmark-Norge. Dermed måtte katolske kjennetegn bort fra kirkene, slik som relikvier og helgenbilder. I Stavanger ble blant annet St. Svithuns relikvier fjernet fra domkirken. I tillegg måtte paven i Roma gi fra seg eiendommer og makt i Norge til den danske kongen, som nå fikk et enda strammere grep om provinsen sin i nord. Med det fikk Stavanger danske biskoper, borgermestere og lensherrer.
Reformasjonen var en voldsom strid som eksploderte i trettiårskrigen (1618 - 1648) - den største krigen Europa til da hadde sett. Mange flyktet nordover fra det krigsherjede kontinentet, inkludert kunsthåndverkere. Slik kan det ha seg at mange kirker i Stavanger len ble utsmykket av den tyske maleren Peiter Reimers, den tyske billedhoggeren Peiter Nielsen og polske Gottfried Hendtzschel.
Formspråket deres var barokken som spilte på kontrastene: lys og mørke, rett og galt, det gode og det onde. Opprinnelig var det katolikkene i Sør-Europa som utviklet barokken som kunstform. Paradoksalt nok ble formspråket adoptert av protestantene i nord. Her ble de barokke utskjæringene raskt et velegnet propagandaverktøy som hamret inn protestantismen og kongemaktens sak.
I det nye, protestantiske Danmark-Norge ble katolsk tro forbundet med trolldom. Derfor anså kongen det som sin plikt overfor Gud å fjerne denne «forgiftningen» fra sitt rike. Nye lover og bestialske straffemetoder gikk særlig hardt utover kvinner. Skriftlige kilder beskriver grusom tortur for de mistenkte og brutale dødsstraffer for de dømte. I Norge ble over 300 personer henrettet for trolldom, rundt 50 menn og 250 kvinner. Trau-Astri var en av de tolv fra Stavanger.


---
Religion and folklore have always been characterised by paradoxes. Rarely has this been more evident than in the period we are now examining.
Between 1608 and 1664, ten women and two men from Stavanger were convicted of witchcraft and sorcery. They were either thrown alive onto large bonfires or beheaded at Bjergsted. The entire population had to attend and witness these executions.
The witch trials often took place during times of decline and typically originated from neighbourly disputes. However, the processes were directed and partly driven by local authorities and the clergy, who could refer to mandates from the king and justify their actions with biblical texts.
While these brutal acts were being carried out, the churches were simultaneously being adorned with the most beautiful works of art to honour God and those in power in the town.
Religion touched most aspects of people’s lives. Therefore, the shift from Catholic to Protestant faith—the Reformation—was a very significant event during this period. The ideas of the German Martin Luther divided Europe into two: the Catholic south and the Protestant north. In 1537, the Reformation reached Denmark-Norway. Consequently, Catholic symbols had to be removed from churches, such as relics and images of saints. In Stavanger, St. Swithun’s relics were removed from the cathedral. Additionally, the Pope in Rome had to relinquish property and power in Norway to the Danish king, who now tightened his grip on his northern province. As a result, Stavanger got Danish bishops, mayors, and lords.
The Reformation was a violent conflict that exploded in the Thirty Years' War (1618 - 1648)—the largest war Europe had seen until then. Many fled north from the war-torn continent, including artisans. Thus, it came to be that many churches in Stavanger were decorated by the German painter Peiter Reimers, the German sculptor Peiter Nielsen, and the Polish Gottfried Hendtzschel.
Their artistic style was Baroque, which played on contrasts: light and dark, right and wrong, good and evil. Originally, it was the Catholics in Southern Europe who developed Baroque as an art form. Paradoxically, the style was adopted by Protestants in the north. Here, the Baroque carvings quickly became a suitable propaganda tool, hammering home the cause of Protestantism and royal power.
In the new, Protestant Denmark-Norway, Catholic faith was associated with witchcraft. Therefore, the king considered it his duty to God to remove this “poison” from his kingdom. New laws and brutal methods of punishment hit women particularly hard. Written sources describe gruesome torture for the accused and brutal executions for the convicted. In Norway, over 300 people were executed for witchcraft, around 50 men and 250 women. Trau-Astri was one of the twelve from Stavanger.