KRM

Nils-Thomas Økland

Scroll down for English

Kunstneren

Nils-Thomas Økland er en norsk samtidskunstner fra Sandnes som lager skulpturer og installasjoner. Nils-Thomas har kunstutdannelse fra England, og han har hatt en rekke utstillinger både i Norge og utlandet. Selv om det ikke er mennesker i kunsten hans, handler den ofte om hvordan vi mennesker føler oss, og hvordan vi er. Ofte ser verkene hans ut som vanlige ting og objekter som vi kjenner godt fra før, samtidig som de framstår litt rare og kunstige. Slik gjør Nils-Thomas ting eller objekter som vi bruker til noe praktisk i hverdagen, om til noe vi reflekterer over.

Om kunsten

I rommet til Nils-Thomas oppstår det en spenning mellom det ekte og det litt rare eller kunstige. Hva gjør det med måten vi oppfatter objektene på? Kunstinstallasjonen tar form av en 1700‑talls krambod (gammeldags butikk). På den måten tematiserer kunstverket en gryende forbrukerkultur i samfunnet, i en tid da verden åpnet seg og nye varer fra utlandet nådde byen. Tingene som er til salgs i en butikk, har alltid speilet våre egne ønsker og begjær. På den måten reflekterer butikkhyllene også samfunnets verdier. Hva var det folk ønsket seg på 1700-tallet? Og hva forteller det om dem? Finnes det noen paralleller til det vi ønsker oss i dag – og hvem vi er?

Og til slutt: Golvplankene har merkelige formasjoner, som sår eller arr. Mønsteret er hentet fra det fæle utslettet som rammet mange da den mystiske radesyken herjet i byen på 1700‑tallet.

---

The Artist
Nils-Thomas Økland is a Norwegian contemporary artist from Sandnes who creates sculptures and installations. Nils-Thomas has an art education from England and has held numerous exhibitions both in Norway and abroad. Although there are no people in his art, it often deals with how we humans feel and how we are. His works often resemble familiar objects and things from everyday life, yet they appear somewhat strange and artificial. In this way, Nils-Thomas transforms practical everyday objects into something for us to reflect upon.

About the art
In Nils-Thomas's room, a tension arises between the genuine and the somewhat strange or artificial. How does this affect the way we perceive the objects? The art installation takes the form of an 18th-century general store. In this way, the artwork addresses an emerging consumer culture in society, at a time when the world was opening up and new goods from abroad were reaching the city. The items for sale in a shop have always mirrored our own desires and yearnings. In this way, the shop shelves also reflect the values of society. What did people desire in the 18th century? And what does it tell us about them? Are there any parallels to what we desire today – and who we are?

And finally: The floorboards have strange formations, like wounds or scars. The pattern is taken from the dreadful rash that afflicted many when the mysterious radesyke plagued the city in the 18th century.