Marit Victoria Wulff Andreassen
Scroll down for English
Kunstneren
Marit Victoria Wulff Andreassen (f.1971) er billedkunstner og arbeider med tegning på papir, maleri og monumentale arbeider på vegg. I verkene hennes er temaer som kropp, kjønn, identitet og natur gjengangere. Andreassen har deltatt i en lang rekke museumsutstillinger og er innkjøpt til flere offentlige og private kunstsamlinger.
Om kunsten
For Marit Victoria har det vært viktig å skape et rom som i form og farge framhever Peiter billedhoggers vakre barokke utskjæringer. Samtidig har hun forsøkt å gi plass til historien til Trau-Astri – den fattige kvinnen som ble henrettet for hekseri i 1662. Spenningen mellom Peiter og Astri er interessant ettersom konen til Peiter billedhogger var med på å angi andre kvinner på samme tid, slik at de ble dømt.
Legg merke til hårfletten på veggen, som tilsynelatende er kuttet rett av. Dette spiller på halshuggingen av Astri. I Marit Victorias bidrag til utstillingen har hun tatt utgangspunkt i hår som kulturelt og sosialt symbol. På 1600-tallet kunne arbeiderklassens småjenter og ugifte kvinner gå med håret løst, mens gifte og eldre kvinner måtte dekke til håret med tørkle. Kvinnens hår var, da som nå, et tegn på sosial status og kulturell tilhørighet. Et vakkert hår var tegn på fruktbarhet og kraft samtidig som det, både i folkekulturen og religiøse sammenhenger, ble beskrevet som et av kvinnens mange syndige lokkemidler.
Marit Victorias bidrag er også et verk om kvinnelighet, generelt. 1600-tallets regler for hvordan en kvinne skulle oppføre seg var mange, og som kvinne var man underlagt vergemål. Dette betydde at man var eid av sin mann, far eller bror. En del av mannens eiendom, som kunne byttes mot andre goder om det skulle bli nødvendig.
---
The Artist
Marit Victoria Wulff Andreassen (b. 1971) is a visual artist working with drawing on paper, painting, and monumental works on walls. Recurring themes in her works include body, gender, identity, and nature. Andreassen has participated in numerous museum exhibitions and her works have been acquired by several public and private art collections.
About the Art
For Marit Victoria, it has been important to create a room that in form and colour highlights Peiter Billedhugger's beautiful baroque carvings. At the same time, she has tried to give space to the story of Trau-Astri—the poor woman who was executed for witchcraft in 1662. The tension between Peiter and Astri is interesting, as Peiter Billedhugger's wife was involved in denouncing other women, leading to their convictions.
Notice the braid of hair on the wall, seemingly cut straight off. This alludes to the beheading of Astri. In Marit Victoria's contribution to the exhibition, she has focused on hair as a cultural and social symbol. In the 1600s, working-class girls and unmarried women could wear their hair loose, while married and older women had to cover their hair with a scarf. Women's hair was, then as now, a sign of social status and cultural belonging. Beautiful hair was a sign of fertility and power, while it was also described as one of women's many sinful lures in both folk culture and religious contexts.
Marit Victoria's contribution is also a work about femininity in general. The rules for how a woman should behave in the 17th century were numerous, and as a woman, she was under guardianship. This meant that she was owned by her husband, father, or brother. She was part of the man's property, which could be exchanged for other goods if necessary.