John Raustein
Scroll down for English
Kunstneren
John K. Raustein er fra Randaberg, men bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og ved Det kongelige danske kunstakademi i København. John jobber hovedsakelig med skulptur og installasjon i tekstil. Han har hatt flere separatutstillinger ved anerkjente institusjoner, og verkene hans er innkjøpt av en rekke private og offentlige samlinger. Noen eksempler er Equinors kunstprogram, Nasjonalmuseet, Kunstsilo – Sørlandets Kunstmuseum, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og KODE i Bergen.
Om kunsten
Overordnet handler verket til John om beskyttelse. 1300- og 1400-tallet var en tid hvor flere store pestsykdommer herjet i byen, blant annet svartedauden som tok livet av over 60 prosent av befolkningen i Stavanger.
John har skapt et rom der veggene er dekket med tekstiler som har broderte symboler. Symbolene er hentet fra primstaven og representerer syftesok (Sankt Svithuns vake, 2. juli). Dette er en gammel katolsk merkedag, og i området rundt Stavanger domkirke er det vanlig at symbolet for syftesok er en bispestav. Dette er fordi domkirken er viet til Sankt Svithun, Stavanger bys skytshelgen.
I rommet finnes også flere montere som er fylt med tekstile skulpturer i sølv. Disse er inspirert av lykkebringende amuletter og talismaner. Johns «tekstile amuletter» bærer ikke bare med seg metallets glans og estetikk, men også en tro på magi og beskyttelse mot sykdom, død og onde krefter. Sølvet, kjent for sine magiske og helbredende egenskaper, gir amulettene en ekstra dimensjon av magisk kraft og knytter seg dermed til middelalderen, en tid hvor religion, folketro og overtro eksisterte side om side.
---
The Artist
John K. Raustein is from Randaberg but lives and works in Oslo. He is educated at renowned art schools in Bergen (2000) and Copenhagen (1997), and primarily works with sculpture and textile installation. He has had several solo exhibitions at prestigious institutions, and his works have been acquired by numerous private and public collections. Examples include Equinor's art programme , the National Museum of Art, Architecture and Design, Sørlandets Art Museum/Kunstsilo, Nordenfjeldske Art Museum, and KODE Art Museums in Bergen.
About the Art
John's work focuses on the theme of protection. The 1300s and 1400s were a time when several major plagues ravaged the city, including the Black Death, which killed over 60 percent of Stavanger's population.
John has created a room where the walls are covered with textiles embroidered with symbols. The symbols are taken from the primstav (a wooden Norwegian runic calendar) and represent Syftesok (St. Swithun's wake, 2 July). This is an old Catholic feast day, and in the district around Stavanger Cathedral, it is common for the symbol of Syftesok to be a bishop's staff. This is because the cathedral is dedicated to St. Swithun, the patron saint of Stavanger.
The room also contains several display cases filled with textile sculptures in silver. These are inspired by lucky charms and talismans. John's "textile amulets" not only carry the lustre and aesthetics of the metal but also a belief in magic and protection against disease, death, and evil forces. The silver, known for its magical and healing properties, gives the amulets an extra dimension of magical power, linking them to the Middle Ages, a time when religion, folklore, and superstition coexisted.