KRM

Del av prekestolen i domkirken

Scroll down for English

Del av prekestolen i domkirken
Utskjæringen i midten viser Adam og Eva idet de blir jaget ut av paradis etter syndefallet. Etter reformasjonen forandrer billedspråket i kirkekunsten seg. I stedet for helgenbilder blir det vanlig å vise motiver som er moralsk oppbyggelige. Det øverste feltet, med en liggende dame som holder epler, representerer smakssansen. Det nederste feltet, med en kvinne som holder et anker og en jaktfalk eller due, representerer håp. I hvert hjørne av feltet er det plassert englehoder. Vi vet ikke hvilke dyder de store figurene på hver side skal personifisere.

Denne delen ble til overs da prekestolen i 1870-årene ble flyttet fra nordveggen i domkirken til der den står i dag.

---

Part of the cathedral pulpit
The carving in the centre shows Adam and Eve being expelled from Paradise after their fall from grace. After the Reformation, imagery in church art begins to change. Instead of the images of saints, it becomes common to display themes that are morally improving. The uppermost panel, showing a reclining woman holding an apple, represents the sense of taste. The lowermost panel, showing a woman holding an anchor, together with a falcon or dove, represents hope. Angel heads are carved at each corner of the panel. We don’t know what virtues the large figures on each side are meant to personify.

This carving was surplus to requirements when, in the 1870s, the rest of the pulpit was moved to the north wall of the cathedral where it stands today.