Et mylder av drakter

Vi ønsker kontakt med innbyggere som har nasjonaldrakter fra andre land enn Norge. Er det deg, eller noen du kjenner?

Stavanger museum skal i 2022 åpne en utstilling som handler om folkedrakter og bunader. I den anledning er Mette Tveit på jakt etter å snakke med innbyggere fra andre land som har nasjonaldrakt eller festdrakt fra sitt opprinnelsesland. Vi ønsker nemlig å finne ut hvilke drakter som er i bruk i Stavanger i dag samtidig som vi ønsker å se nærmere på i hvilke sammenhenger draktene blir brukt og hvilken betydning drakten har for den enkelte. Vi ønsker å kartlegge og presentere mangfoldet i samtidens draktskikk i det internasjonale Stavanger, hvor over 20 prosent av innbyggerne våre har bakgrunn fra andre land.

Har du lyst å snakke med Mette? Eller kjenner du noen andre som Mette kan snakke med?

Ta gjerne kontakt:
Mette.tveit@museumstavanger.no

Mette har allerede snakka med Inetas og Zenonas fra Litauen, som her viser frem sine folkedrakter, men hun ønsker å snakke med mange flere!